społecznych i gospodarczych. Tym razem goście Anny Grabowskiej w
audycji “Eksperci o zmianach w kształceniu zawodowym”
rozmawiali na temat kondycji oświaty zawodowej w Polsce.
istotne miejsce, tak by wszystkie wprowadzane zmiany skutkowały
kształtowaniu i wsparciu talentów – mówiła w Polskim Radiu 24
Jolanta Kosakowska ze Związku Rzemiosła Polskiego. O problemach
edukacji zawodowej mówił także Jakub Gontarek z Konfederacji
Lewiatan.
podstawy programowej kształcenia ogólnego do szkół
ponadpodstawowych, jak i nowych podstaw programowych kształcenia w
zawodach szkolnictwa branżowego.
branżowych? Jolanta Kosakowska podkreślała, że cały czas osią
edukacji jest kształcenie ogólne. – Trudno się przebić z
przekazem do młodzieży i rodziców, tak by przy podejmowaniu
decyzji o wyborze ścieżki kształcenia myślano przede wszystkim o
talencie i predyspozycjach. Rzadko się zdarza, że młodzież
wybiera zawód, a nie szkołę – zwracała uwagę przedstawicielka
Konfederacji Lewiatan.
kształcenia zawodowego koncentruje się na szkołach branżowych i
technikach. – Jeśli jednak ważne jest zdobywanie umiejętności i
kompetencji, to nie ma sensu dzielenia procesu edukacji na zawodowy i
ogólny, jeśli tak zrobimy trudno jest przekonać do zdobywania
wiedzy praktycznej. Trzeba myśleć szerzej, w danej branży jest
mnóstwo różnych zawodów, skończenie danej szkoły nie oznacza
pracy w jednym zawodzie – stwierdził gość audycji.
ustawy zmieniające system kształcenia zawodowego. Większość
rozwiązań to instrumenty, wzmacniające powiązanie edukacji z
rynkiem pracy. Mają się one przyczynić przede wszystkim do rozwoju
szkolnictwa odpowiadającego potrzebom poszczególnych branż. Firmy,
stowarzyszenia, przedsiębiorstwa będą miały większy wpływ na
funkcjonowanie kształcenia zawodowego.
zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na
krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Istotna staje się współpraca
szkół z pracodawcami. Przed rozpoczęciem kształcenia w danym
zawodzie obie strony będą musiały zawrzeć ze sobą porozumienie
lub umowę.